יום שישי, י”ט אדר ב’ התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

שפרה בפרשה – פרשת מטות

שפרה בפרשה - פרשת מטות

בשבת הקודמת התחלנו בקול תרועה רמה את שלושת השבועות. יז’ בתמוז הצום המתחיל את שלושת השבועות יצא בשבת ואנחנו כולנו אכלנו ושמחנו וטעמנו קצת מטעמה של הגאולה בה יתבטלו (כמעט) כל הצומות ויהפכו ליום שמחה. בשבת הזו, שבת פרשת מטות, אנחנו מברכים את חודש אב שראש חודש שלו יחול השבוע. חודש אב ידוע גם בשמו מנחם-אב ועל התוספת הזו של השם אני רוצה לומר כמה מילים.

לכל איש יש שם ולכל חודש יש שם ולכל שם יש את המהות הפנימית והעמוקה שלו. חודש אב לא ניחן בתכונות מלבבות כל כך וכדברי הפתגם הידוע “משנכנס אב ממעטים בשמחה”. אך מאחר ולא בעצב עסקינן וכל עניינו הוא לעבוד את ה’ בשמחה אנחנו נסתכל על נקודת המבט החסידית לפיה משנכנס חודש אב יש ממעטים את כל העניינים הלא רצויים של חודש זה על ידי שמחה. זה לא אומר שאנחנו שרים ורוקדים ברחובות אבל כאשר נתקלים בעניין מעציב בזמנים אלו יש לקבל אותו או להפחית מעוצמתו על ידי שמחה פנימית. שמחה המקבלת כל דבר היורד מלמעלה כדבר טוב.

התוספת של “מנחם” שנתווספה לחודש אב היא תוספת המרמזת על הנחמה הטמונה בימים אלו ואכן בקרוב נתחיל לקרוא בהפטרות את פרשיות הנחמה. לזמן זה שהוא כביכול זמן לא רצוי ונוח לעם ישראל יש גם מקום לנחמה. להתנחם על החורבן ולשמוח על כך שמתוך חורבן זה יגיע ויבנה בית המקדש השלישי והנצחי של העם.

על ידי הוספת השם “מנחם” לחודש אב אנחנו בעצם מוסיפים יסוד נוסף למהות של השם “אב”. אב רומז על מידת החוכמה, על העמקות והאלוקות של העבודה של חודש זה ואילו “מנחם” הוא מלשון נחמה, דבר שקשור יותר למידת הבינה המשוייכת לאשה, לאם. השילוב בין האב והאם, בין החכמה לבינה מאפשר הולדה, יצירה של שם חדש, של מידת הדעת, המאפשרת לכל העניינים האלוקיים להיכנס לתוך העולם הזה ולייצר את העבודה שלנו כאן למטה.

לכל איש יש שם ולכל אחד ניתן לו שמו הפרטי והאישי בהשגחה פרטית מלמעלה. לפעמים אדם לא מתחבר לשם שלו ומשנה אותו, לפעמים הוא משמיט חלק ממנו או לוקח לעצמו שם חדש, כל זה טוב ויפה (או שלא) אבל זה חייב להיעשות בצורה הנכונה. בדיוק השבוע שמעתי סיפור מעניין על זוג חרדי צעיר שהתחתנו לפני כשנה וחצי וטרם נולדו להם ילדים. הם הסתדרו בינהם מצויין רוב הזמן אבל לא היו מסוגלים ליצור קירבה אמיתית בינהם ובכל הנושא של ההולדה לא נוצר חיבור בין השניים. אחרי בירורים ואימונים והתייעצויות התברר כי האישה השמיטה משמה חלק מהשם שניתן לה בלידה והיא עשתה זאת באופן עצמאי ללא הנחיית רב או עלייה לתורה. כאשר היא נישאה היא נרשמה בכתובה תחת השם שהיא בחרה לה ולא בשמה המלא שניתן לה בלידתה. השם הזה לא היה השם שיאפשר לה למשוך את כל ההמשכות ואת כל הכוונות עימהן היא נולדה. כאשר התברר העניין, בליווי הלכתי של רב, הם כתבו את הכתובה מחדש והפעם עם שמה המקורי המלא ומאז הכל התהפך לטובה וכעבור זמן לא רב היא נפקדה.

זוהי רק דוגמא קטנה למה ששינוי קטן שנראה לנו סתמי יכול לעשות בשמיים. יש מהות לכל שם שניתן ואם יש צורך לשנות ייתכן שניתן לשנות אבל זה צריך לעבור בצינורות הנכונים. אי אפשר לשנות שם סתם ככה ולחשוב שאין לכך השלכות. השם של כל אחד ואחת מאיתנו נושא בחובו סודות אלוקיים שלא גלויים לנו והוא מאפשר לנו למשוך המשכות מלמעלה שאנחנו לא מודעים להן. לכן יש להקפיד על הדבר הזה ולשים לב וכך בעזרת השם ובעזרת ה’ נצליח למלא את תפקידנו בעולם לפי המהות שנקבעה לנו בשמיים.

שבת שלום, משפרה

2 תגובות

  1. אני רוצה להתייחס לעניין השם. אני שיניתי את שמי והשינוי הוא של 2 אותיות. זה מפני שהשם הישן ממש היה קשה לי איתו, מאז שהייתי ילדה קטנה. גם אמי לא אהבה את השם הזה ולא היא נתנה לי אותו. אני באמת מתחברת לדברים הכתובים כאן, והייתי מאוד רוצה לפגוש את כבוד הרב מאור כהן ולדבר איתו. איך זה יתאפשר?
    שתהיה שבת מבורכת לכל ישראל ולצוות הללויה שאני מאוד אוהבת.

  2. שלום לך

    אני לא הייתי כאן חודשים רבים ורק עכשיו חזרתי וראיתי את שאלתך.
    אני שמחה לשמוע שהתחברת לדברים הכתובים כאן, ושמצאת אותם רלוונטים עבורך. זוהי המטרה שלנו – להפוך את דברי התורה ועניינים של הפרשה לעניין של כל אחד ואחת.
    לגבי שאלתך בנושא השם – ניתן ליצור קשר עם הרב מאור בשאלה באימייל ובמידה והוא יוכל לעזור לך הוא יחזור אליך טלפונית.
    את יכולה לשלוח אלי מכתב ל: contact@haleluya-shop.info ואני אדאג להעביר אותו לרב.

    שיהיו בשורות טובות
    שפרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל