
פרשת וישלח – כי במקלי עברתי את הירדן
מהו תוקף אמיתי. כי במקלי עברתי את הירדן. שיעור שמסביר את החשיבות שבתוקף ובדרכי נועם גם יחד שיעור שמסביר איך ניגשים לבקש ולהנהיג. בואו נלמד
מהו תוקף אמיתי. כי במקלי עברתי את הירדן. שיעור שמסביר את החשיבות שבתוקף ובדרכי נועם גם יחד שיעור שמסביר איך ניגשים לבקש ולהנהיג. בואו נלמד
“כך דרכה של תורה, פת במלח ומים במשורה תשתה ועל הארץ תישן וחיי צער תחיה. ובתורה אתה עמל. אם אתה עושה כן אשריך וטוב לך
“ויצא יעקב מבאר שבע” “אשא עיני אל ההרים מאין יבוא עזרי” אמר יעקב, אליעזר כשהלך ליקח לרבקה מה כתוב “ויקח העבד עשרה גמלים”, ואני לא
האם מי שעובד לפרנסתו יכול להיות גם תלמיד חכם או לפחות ירא שמיים? הרב מאור דוד כהן נכנס בעובי השאלה של לימוד תורה ושכר, ומה
“ויאמר עשיו הנה אנוכי הולך למות ולמה זה לי בכורה”. “לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע שנאמר ‘רגזו ואל תחטאו’. נצחו מוטב, ואם
“גר ותושב אנוכי עמכם”. המגיד מדובנא תמה על משמעות המושג “גר ותושב ” הנזכר בפרשתנו, שהרי אם גר הוא, אינו תושב, ואם תושב אינו גר?
לחיות באמת. איך התפילה נעשית כזו שמייד נענית? ומה גורם לאדם להרגיש קשור או להיפך מנותק? הדרך לחיים של אמת ושל משמעות. מדוע דווקא אליעזר
” ויהי אחר הדברים האלה והאלוקים נסה את אברהם”. מקשים העולם על השוני ביחסה של התורה אל הניסיון הראשון לעומת הניסיון האחרון – הוא לפלא
הפרשה נפתחת בדו”ח מפורט על התרומות שהתקבלו מן העם לצורך בניית המשכן. בין היתר מפורטות הכמויות של הזהב (אשר שימש להכנת חלק גדול מכלי המשכן וחלק
כל אדם הוא שופט. בכל שעה מימי חיינו יושב כל אחד מאתנו על כס המשפט, ומחובתנו לשפוט בצדק את עמיתנו. במה הדברים אמורים? בצו התורה
כוח אחד מקנן בכל אדם – העמוק שבכוחות. וכוח כביר הוא. למעשים הוא מביא, וגם את הדרך הוא מאיר, כי גם סיעתא דשמיא הוא מעורר:
הסגולה הגדולה מהזהר. מה מיוחד כל כך בריח הקטורת. ומה סודה? הרב מאור דוד כהן מקצת סודות הקטרת מתוך הזהר הקדוש ועוד מקורות. נתבונן בייחודיות
ייחודו של אור הגילוי של פורים כאשר שרויים אנו כבר בעיצומה של שמחת התרת הספיקות, מבקשת נפשנו לדעת ולהבין ביתר עמקות את ייחודו של אור
פורים מה התכלית ומדוע שחטיה רבה לרב זירא. שיעור חשוב של הרב מאור דוד כהן על עניינו של פוורים הקדוש מדוע הרג רבה תלמיד חכם?
הכהונה בחיינו החזרת המוסר האמיתי החסידי והקדוש – שיעור חובה – הרב מאור דוד כהן – תהיה כהן באמת הכהונה ובגדי הכהונה שייכים לכולם במובן
“ריח ניחוח אשה לה’ הוא”. ריח ניחוח – נחת רוח לפני שמאמרתי ונעשה רצוני” (רש”י). בספרו “זכרון מאיר” כתב הגר”מ רובמן זצ”ל שעל פי דברי
אם בחוקותי תלכו מדוע מבטיחים שכר לאלו שעובדים שלא על מנת לקבל שכר הרי כבר מוזכר שמירת המצוות. אם כן מה זה אם בחוקותי תלכו?
“וכי ימוך אחיך ומטה ידו עמך” ארבעה אופנים של חסד שהתורה הקדושה מתווה דרך לעצמה בעניין החסד, ובכל אחד מהם חידוש בשבילנו. חסד- מעלה בנותן
שונה היא שבת קודש מכל שאר המצוות, אומר הגר”ש וולבה, בכך שהיא אינה מצווה גרידא שנתן לנו הקדוש ברוך הוא אלא מתנה. חז”ל אומרים: “אמר
הרב מאור דוד כהן בשיעור מרתק לכבוד לג בעומר מה המתכון הנכון לחיות חיי זוגיות ומשפחה מאושרים, כיצד לימד זאת רשב”י את בני הזוג שהגיעו
לפני השם תטהרו. רוצה לעשות שינוי ולא יודע איך? הרב מאור דוד כהן – 3 שלבים בדרך לשינוי בלי דמיונות. לעשות שינוי זה לא
שנינו במשנה: “עקיבא בן מהלללאל העיד ארבעה דברים. אמרו לו: חזור בך בארבעה דברים שהיית אומר, ונעשה אב בית דין לישראל. אמר להן: מוטב לי
במקום לשבת מול המסך ולהתאבל. אפשר לקחת כוחות מהגיבורים האמיתיים שרצו ורוצים שנמשיך לקחת את המסר שבחרו להעביר לנו בחייהם ועוד יותר במותם. קדושת החיים,
“וידום אהרון” – “קיבל שכר על שתיקתו. הגר”י ניימן זצ”ל אומר: קבלת הדין באהבה במקרה של אבון, רחמנא ליצלן, דורשת התעלות לדרגה גבוהה של יראת
מה קורה שהבן או החבר עוברים את הגבול וצריכים להוכיחם? הרב מאור דוד כהן בשיעור על חובת ההוכחה. של מי? הוכח תוכיח את עמיתך. אבל
חטא לשון הרע גורר אחריו פגם באמונה וביראת שמים “ותדבר מרים ואהרון במשה על האישה הכושית אשר לקח” “ומה מרים שלא נתכוונה לגנותו, כך נענשה,
מסתבר שזה לא כל כך פשוט לענות. רבי אליעזר סובר שכל המלמד בתו תורה כאילו מלמדה תיפלות. ובן עזאי סובר שחייב אדם ללמד את ביתו
“ואיש מאת קדשיו לא יהיו איש אשר מיתן לכהן לו יהיה” רמז יש כאן, אומר ה”חפץ חיים”, לעיקר גדול וחשוב שצריך כל אדם לזכור כל
טוב לרשע וטוב לשכנו, אוי לרשע ואוי לשכנו, עד כמה השכן משפיע ומה זה אומר עלייך? עד כמה פעולת השכן נוגעת לשכנו? כיצד הרבי שלח
אדם הפונה אל ידידו הנאמן בבקשת עזרה, נענה בחיוב, כל עוד אין הבקשה חורגת מגדר יכולתו של הידיד. רק מלאכי מעלה יכולים לקבל על עצמם
“איש כי ידור נדר לה’ או השבע שבועה לאסור איסר על נפשו לא יחל דברו ככל היצא מפיו יעשה “(ל, ג) . “לא יחל דברו”
אולם השמחות היה הומה מבני אדם, הכל שמחים ומתרגשים. לא בכל יום משתלבת המצווה לשמח חתן וכלה עם מצוות “לב אלמנה ארנין”. האלמנה אשר גידלה
בספר ה”חינוך “: “שהיה מחסדי הא-ל על בריותיו לקבוע להן יום אחד בשנה לכפרה על החטאים עם התשובה שישובו שאילו יתקבצו עוונות הבריות שנה, תתמלא
“כי קרוב אליך הדבר מאוד ובלבבך לעשותו” שאלו לחוכמה חוטא מה עונשו? אמרה: “חטאים תרדוף רעה”. שאלו לנבואה חוטא מה עונשו? אמרה: הנפש החוטאת תמות.
“ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני ישראל” (לא, יט ) “כתבו לכם”
” כי תכלה לעשר את כל מעשר תבואתך בשנה השלישית שנת המעשר ונתת ללוי לגר ליתום ולאלמנה ואכלו בשעריך ושבעו: ואמרת לפני ה’ אלוקיך ביערתי
מדוע יש צורך לצוות “ובחרת בחיים”? “ובחרת בחיים!” – צו אלוקי זה טומן בחובו את תמצית העבודה כל איש בישראל. חיי התורה, הכוללים את קיום
מה המרכיב העיקרי בעשיית שינוי בכל פרט בחיים? מה גורם לנו שלא להצליח לעשות את השינוי? ומה משנה את המשוואה? איך זה קשור לגנבים בכלא?
הרב יצחק מאלצן זצ”ל מביא את הפסוק “אור זרוע לצדיק, ולישרי לב שמחה”, ומבארו כך: ישנו הבדל בין הצדיק לבין הישר, בעוד שהצדיק מקיים את
” לא תשיך לאחיך נשך כסף נשך אוכל נשך כל דבר אשר ישך. לנכרי תשיך ולאחיך לא תשיך למען יברכך ה’ אלוקיך בכל משלח ידך
תוכן